Schoonmaakrobots bij zorginstelling De Schutse

Schoonmaakrobots bij zorginstelling De Schutse

Toen verstandelijk gehandicapten zorgorganisatie De Schutse eind 2020 een nieuwbouw woonlocatie opende, zocht Erik Geurtsen naar een innovatieve manier om de 2000 m2 aan vloeroppervlak schoon te houden.

Inzet van schoonmaakrobots

“Schoonmaakpersoneel vinden is lastig. Voor mij is het gemotiveerd en tevreden houden van personeel dan ook prioriteit”, steekt Erik Geurtsen van wal. Erik werkt als hoofd huishouding & keuken bij De Schutse in Kesteren. Groveko levert De Schutse haar volledige inboedel schoonmaakmiddelen. Kijkend naar de vloeren zei Bram ‘een robot is hier perfect voor’.

Na een doorberekening en een testperiode bleek de inzet van schoonmaakrobots inderdaad financieel en efficiëntievoordeel op te leveren. “Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over financieel voordeel in de zin van minder arbeidsuren door onze collega’s”, benadrukt Geurtsen. “Ons schoonmaakteam was daar aanvankelijk wat bezorgd over en vroeg zich af of ze allemaal vervangen zouden worden door robots.” Daar is echter geen sprake van.

Inmiddels draaien stofzuigrobot Ecobot 40 en schrobzuigrobot Ecobot 50 op volle toeren in De Schutse. “We zien de robots als ondersteuning van het team. 2000 m2 vloeroppervlak stofzuigen en dweilen is fysiek zwaar. Door dit werk aan de robots over te laten heeft het schoonmaakteam de handen vrij voor andere werkzaamheden, zoals het reinigen van contactoppervlakken, de keukens en het vele glaswerk, waar bijna dagelijks vinger- en neusafdrukken van onze cliënten op te vinden zijn. Eerder kwamen we er gewoonweg onvoldoende aan toe.

We hadden de personele inzet niet om de 4 keukens in deze locatie ook grondig bij te houden. Nu is de locatie zichtbaar schoner geworden. Het is echt winst.” De Schutse kiest bewust voor een team dat qua leeftijd behoorlijk gemengd is. Met name voor de 60-plussers in dienst is het fijn dat ze het zware schrob- en zuigwerk aan het apparaat kunnen overlaten.

 

 

 

 

Tijdwinst

In tijd scheelt de hulp van de robots aanzienlijk. Voorheen werd 2x in de week gestofzuigd en gedweild en daar was een medewerker 6 uur mee bezig. “Sinds de komst van de robot doen we die 2000 m2 nu 4 tot 5 keer per week. De kwaliteit is dus omhoog gegaan en het bespaart ons wekelijks 5 uur zwaar werk uit.” Tijd die de medewerkers nu aan tal van andere schoonmaaktaken kunnen besteden. Gingen ze eerder regelmatig naar huis met een onbevredigd gevoel. Ook als kinderen met vieze voeten naar binnen stampen, kunnen we de robotstofzuiger op een speciaal programmaatje inzetten. Heel handig, en eventueel kunnen we de robot ook nog even snel manueel bedienen.

Sceptisch

Erik was van tevoren gezond sceptisch. “Ik vroeg me af of een robot wel echt zelfstandig zijn werk kan doen en of hij de kwaliteit van mensenhanden kon evenaren. In het begin was het even zoeken. Hoe kunnen we de robots zo instellen dat ze echt vlak langs de randen komen en zo goed mogelijk zelf zijn werk kan doen? De ondersteuning die we vanuit Groveko hebben gekregen is daarbij erg goed. Als we ergens tegenaan lopen, dan zijn ze binnen no time hier.” De robot verstuurt na afloop van zijn werk een rapportage naar Erik Geurtsen. “Zo zie ik meteen wat hij gedaan heeft en waar hij eventuele obstakels aantrof. Dit geeft ons steeds meer inzicht.”

In de praktijk zorgt Geurtsen dat de robots alleen hun werk doen als er een medewerker in de buurt is. “Mócht de robot onverhoopt vastlopen – bijvoorbeeld doordat hij een verdwaald speeltje opzuigt – dan kunnen we snel schakelen. Ook dweilen we zelf na in de hoeken en onder de bedden en zetten we de deuren voor de robot open. De Ecobots kunnen overigens wel met chips in deuren communiceren, maar omdat wij met een druppelsysteem werken geldt dat niet voor onze locatie.”

Innovatief

De Schutse loopt graag voorop. “We zijn eigenlijk altijd bezig met innoveren en kijken doorlopend hoe we efficiënter en ergonomisch beter kunnen werken. We zoeken altijd naar manieren waarop we de medewerkers tegemoet kunnen komen. Ik merk dat we mensen langer aan ons verbonden houden door technieken als deze in te zetten. We laten hiermee zien dat we ze serieus nemen en dat we bereid zijn om innovaties in te zetten om hen zwaar werk uit handen te nemen. En dat wordt gewaardeerd.”

Binnen het team wordt de robot als toevoeging gezien. De Schutse is van het begin af aan volledig transparant geweest tegen alle collega’s en dat heeft enorm geholpen bij de acceptatie van iedereen. “Inmiddels voelt de robot als een soort collega”, glimlacht Erik. “Zo moeten we het ook zien. Hij is een collega die we 365 dagen per jaar in kunnen zetten, een waardevolle toevoeging aan het team.”

Hij vervolgt: “De robots leveren veel meer financieel gewin op dan je in eerste instantie zou denken, ook al is dat voor ons niet het belangrijkste. Maar het pand blijft zichtbaar beter onderhouden en dat zien we terug in de onderhoudskosten. Maar voor mij is de positieve vibe en de goede band die ik bemerk in mijn team niet in waarde uit te drukken. Het schoonmaakteam gaat nu zichtbaar met een goed gevoel naar huis en dat is heel mooi om te zien.”

Reactie cliënten

We hebben de cliënten zorgvuldig kennis laten maken met de schoonmaakrobots. In principe worden ze overigens ingezet als de cliënten op de dagbesteding zijn, maar we vinden het belangrijk dat ze niet schrikken, mochten ze een keer een robot aantreffen. Hij beweegt immers in hun leefomgeving. De wat oudere cliënten moesten wennen, sommigen ervaarden het als intrusief. Maar met de hulp van de begeleiders wenden ze er toch erg snel aan.

Onze jongere cliënten waren eerst wat afwachtend of vonden het wat eng, maar nu vinden ze het zo leuk dat we ze er regelmatig aan moeten herinneren dat de robots geen speelgoed zijn,”lacht hij. De robots doen rustig en stil hun werk. En dat is maar goed ook, volgens Geurtsen. “Ik heb weleens gehoord van robots die met mensen praten. Dat zouden onze cliënten heel beangstigend vinden, dus wij zijn blij dat Ecobots in stilte hun werk doen.”

Veilig

Qua veiligheid hebben de robots zich ruimschoots bewezen. Als onverwacht een kind uit een slaapkamer schiet voor de robot langs, dan staat de robot direct stil en gaat zelfs een stukje achteruit. “De reactiesnelheid is gigantisch, dat heeft ons direct gerustgesteld.”

Schoonmaakrobots in de zorg

“Bij kleinschalige woongroepen waarbij de zorgmedewerker ook het huishoudelijk werk voor zijn rekening neemt, zijn robots erg interessant. Het zorgt dat de zorgmedewerker zich meer kan richten op de zorg. Voorwaarde is wel dat er aandacht voor de robot moet zijn. Je moet er wel naar omkijken, net als een collega. Wij hebben hem zelfs een naam gegeven: Bertus.”

Erik zit zichtbaar te genieten terwijl hij over de robots vertelt. “Het motiveert me gigantisch. Binnen De Schutse innoveren we graag om de omgeving beter te maken. Geld is maar een ding, dat niet de hoofdrol mag spelen. Personeel en efficiëntie leveren de winst op. Als ik die blije gezichten zien, dan hebben we ons doel bereikt.”

 

Gerwin van Amerongen

E-Commerce

Als E-commerce specialist zorg ik voor het optimaliseren van online verkoopprocessen. Ik richt me op conversie, vindbaarheid, en het verbeteren van de algehele webshopervaring.