Schoonmaakgroothandel of facilitair totaalleverancier?

Schoonmaakgroothandel of facilitair totaalleverancier?

Schoonmaakbedrijven zijn allang niet meer bezig met alleen schoonmaken. Veel bedrijven bieden een totaal facilitair dienstenpakket aan zoals beveiliging, catering, groenvoorziening en zelfs verhuizingen of technische diensten. Met het motto ‘alles onder één dak’ bieden schoonmaakbedrijven een totaalpakket aan. Ze doen op die manier aan risicospreiding.

 

Bij schoonmaakgroothandels zien wij een soortgelijke ontwikkeling. Voorheen leverde een schoonmaakgroothandel nog een beperkt assortiment aan schoonmaakmiddelen en aanverwante producten, tegenwoordig breiden ze vaak uit met bepaalde facilitaire producten of diensten. Waarom zou een schoonmaakgroothandel dit doen? Wat is het voordeel ervan? Heeft de facilitaire groothandel de toekomst?

De specialisatie van schoonmaakgroothandels

Wij zeggen het vaker, schoonmaken is een vak dat meer waardering verdient. Niet alleen door de eindgebruiker maar ook door de werkgevers die schoonmaakpersoneel aan het werk helpen. De lonen die aan werkend personeel in de schoonmaaksector worden uitbetaald zijn soms erg laag en de druk om kwalitatief werk af te leveren neemt vaak alleen maar toe. Volgens ons gaan die twee niet echt samen.

 

Schoonmaakgroothandels worden onder druk gezet om tegen de meest belachelijke prijzen te leveren. Schoonmaakmiddelen met een literprijs van onder de euro komen voor. De vicieuze cirkel die hierdoor ontstaat zorgt ervoor dat uiteindelijk niemand nog tevreden is. Het zal je niet verbazen dat hierdoor menig schoonmaakgroothandel is omgevallen. Hoe kan een schoonmaakgroothandel de kwaliteit blijven bewaken?

 

De waarde die een schoonmaakgroothandel biedt is kennis en ervaring. Door ruimte ervaring met verschillende klanten en schoonmaaktoepassingen bouwen ze een sterk assortiment op, vol met producten die ze kennen, waarvan ze weten dat ze goed zijn. Met adviseurs die kennis van zaken hebben kan een schoonmaakgroothandel op deze manier elke klant bedienen met de juiste productcombinaties.

Dienstverlening door breder assortiment

Steeds meer schoonmaakgroothandels begeven zich in het gehele facilitaire spectrum. Naast schoonmaakmiddelen wordt het leveringsprogramma uitgebreid met koffiebekers, tafelkleden, kunstplanten etc. Door deze uitbreiding kan een groothandel haar klanten vollediger bedienen.

 

De onrust die nu heerst over het CAO voor de branche kan voor een deel worden weggenomen als schoonmaakgroothandels hier een duidelijk standpunt innemen bij het bepalen van hun assortiment en prijs. Alleen maar focussen op de goedkoopste prijs is voor niemand goed, daar wordt de branche niet beter van.

 

Door te focussen op duurzame en tijdbesparende schoonmaaksystemen kunnen schoonmaakgroothandels een wezenlijke bijdrage leveren aan de economische omstandigheden in de branche. Wij zijn een groot voorstander van leveranciers met vakkennis. Leveranciers die een klant adviseren over het juiste product, in plaats van alleen de goedkoopste schoonmaakproducten te bieden.

Thomas van der Meer

Marketing medewerker

Als marketingmedewerker ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes om ons bedrijf te promoten. Ik schrijf teksten, ontwerp advertenties, beheer onze social media en analyseer de resultaten van campagnes om te zien wat werkt en wat niet. Mijn doel is om ons merk bekender te maken, nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.