Hier moet je op letten als je mondmaskers koopt

Hier moet je op letten als je mondmaskers koopt

Sinds de uitbraak van corona is er een chronisch tekort aan mondmaskers. Inmiddels is het makkelijker om ze te krijgen, hoewel het nog steeds niet het oude niveau is zoals voor de epidemie. Mondmaskers zijn in verschillende soorten te krijgen, maar waar moet je rekening mee houden als je mondmaskers aanschaft?

Wat is microvezel nu eigenlijk?

Er zijn 3 toepassingsgebieden voor mondmaskers met elk hun eigen eisen. Kijk voor welke toepassing jij de mondmaskers koopt en waar ze aan moeten voldoen.

 

  • Persoonlijke bescherming. Dit is de strengste en meest beschermende soort en vallen in categorie 3. Ze moet ze worden gekeurd door een keuringsinstantie.
  • Medische mondmaskers moeten voldoen aan de iets minder strenge EN 14683 type IIR. Deze soort wordt gezien als medisch hulpmiddel. Toch is bescherming hier het uitgangspunt en maken dat het zorgpersoneel veilig kan werken. Een goedkeuring van een keuringsinstantie is hierbij niet nodig.
  • Hygiënische maskers zijn vooral bedoeld voor plekken waar de 1,5 meter afstand niet of moeilijk te handhaven is.

 

Doordat de tekorten nog steeds aanwezig zijn, gelden er afgezwakte eisen voor mondmaskers. De meest voorkomende kwalificering is het Chinese KN95. Deze wordt vergeleken met de Europese FFP2 kwaliteit. Het is echter altijd belangrijk om te kijken of de mondmaskers daadwerkelijk getest zijn en voorzien zijn van betrouwbare certificering. Een deel van de Chinese leveringen voldoen niet aan de eisen voor persoonlijke bescherming. Bovendien ontbreek in sommige gevallen de documentatie (deels), of is deze zelf vervalst. Dit zorgt voor schijnveiligheid en onveilige situaties.

 

Mondmaskers vormen een belangrijke schakel in het gevecht tegen corona en zijn dus onmisbaar. Regel daarom mondmaskers bij betrouwbare partners. Groveko helpt graag om jouw bedrijfsvoering zo veilig mogelijk te maken. Kijk op onze webshop naar onze mondmaskers.

Thomas van der Meer

Marketing medewerker

Als marketingmedewerker ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes om ons bedrijf te promoten. Ik schrijf teksten, ontwerp advertenties, beheer onze social media en analyseer de resultaten van campagnes om te zien wat werkt en wat niet. Mijn doel is om ons merk bekender te maken, nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.