Schoonmaakrobot Rein bij basisschool Campus aan de Lanen

Schoonmaakrobot Rein bij basisschool Campus aan de Lanen

Campus aan De Lanen in Rosmalen, een toekomstgerichte en duurzame plek voor opvang en onderwijs, heeft sinds begin 2022 een gloednieuw gebouw. Bij binnenkomst kom je in een grote en lichte ruimte met zachte kleuren.

Schoonmaakrobot Rein bij Campus aan de Lanen

 

Campus aan De Lanen in Rosmalen, een toekomstgerichte en duurzame plek voor opvang en onderwijs, heeft sinds begin 2022 een gloednieuw gebouw. Bij binnenkomst kom je in een grote en lichte ruimte met zachte kleuren. Natuurlijke materialen spelen de hoofdrol en maken de verbinding met buiten. Leeftijden van 0 tot 15 ontmoeten en leren van elkaar. En sinds deze zomer is schoonmaakrobot Rein onderdeel van deze gemeenschap.

Vraag brochure aan

Innovatief ✓

Vanaf 1000m² ✓

Flexibele inzet ✓

Op en top duurzaam ✓

Enthousiasme

Toen ze het nieuwe gebouw van Campus aan De Lanen zag wist ze: “Daar moet een robot aan de slag”, aldus Geneviève Hoes, facilitair verantwoordelijke bij Stichting Beheer Kindcentra. Deze stichting werkt nauw samen met Signum onderwijs waar Campus aan De Lanen onderdeel van is. “Dit nieuwe schoolgebouw is voorzien van brede gangen en ruim opgezette leerpleinen, wat ideaal is voor een schoonmaakrobot. Bovendien past het bij de uitstraling van de school en de rol die innovatie en duurzaamheid spelen in het lesaanbod.” Sinds corona merkt ze dat de uitdagingen in de schoonmaak groter zijn geworden door uitval en tekort aan personeel. “Het uitgangspunt was het anders inrichten van de schoonmaak.”

De samenwerking met schoonmaakbedrijf Nederrijn en leverancier van sanitaire producten Groveko was snel gevonden. Geneviève: “Na geïnformeerd te hebben bij onze contactpersoon bij Groveko, is snel geschakeld met onze schoonmaakpartner Nederrijn. De demonstratie van de Ecobot 50 was meteen een succes.”

Ondersteun schoonmaakmakers en minimaliseer ergonomische belasting
Demo aanvragen

Over Campus aan de Lanen

Campus aan De Lanen is een bijzondere plek voor kinderen. Ze kunnen er al vanaf hun eerste levensjaar terecht en nemen pas op hun 15e jaar afscheid. Dit is mogelijk omdat er met 5 Units wordt gewerkt. De leerlingen worden deels ingedeeld op basis van leeftijd en deels op basis van ontwikkelingsfasen, waarbij de jongsten in Unit 1 vallen en de oudsten in Unit 5.

Klaslokalen zijn vervangen door leerpleinen waar kinderen van verschillende leeftijden samenwerken en leren. Leercoaches helpen door sturing te geven, maar de leerlingen hebben ook de vrijheid om te kiezen wat ze willen doen. Bij het onderwijs staat een aantal grondwaarden en kernconcepten centraal die als een soort kapstok fungeren voor de invulling.

Natuur en buiten zijn is heel belangrijk. Frouke Boel, directeur Campus aan De Lanen: “We willen onze leerlingen aardgebondenheid meegeven.” Dit komt zowel terug in het gebouw als in het onderwijs zelf. “We verzorgen lesaanbod niet alleen binnen, maar vooral ook buiten. In de omgeving is veel te leren.”

Vriendelijke uitstraling

Volgens Frouke zijn de kinderen flabbergasted door Rein. “Ze willen vrienden met hem worden. Dat de robot eruit ziet als een vos maakt hem toegankelijker, want ze willen graag zijn snuitje zien.” Daarnaast ziet ze dat de kinderen voor Rein zorgen. “Als er spullen op de grond liggen wanneer hij komt aanrijden, halen ze het snel voor hem weg.” Hoewel dit qua veiligheid niet nodig is, de robot ontwijkt objecten, laat het zien dat kinderen hem waarderen. “Ze zien hem niet als robot maar als onderdeel van de campusgemeenschap.”

"Dit nieuwe schoolgebouw is voorzien van brede gangen en ruim opgezette leerpleinen, wat ideaal is voor een schoonmaakrobot. Bovendien past het bij de uitstraling van de school en de rol die innovatie en duurzaamheid spelen in het lesaanbod.” 

- Geneviève Hoes, Facilitair verantwoordelijke bij Stichting Beheer Kindcentra

Nederrijn

Bij Nederrijn, een schoonmaakbedrijf met 1.100 medewerkers dat actief is in Oost-Nederland en Noord-Brabant, zijn ze zeer enthousiast. Jasper Koetsier, operationeel directeur bij Nederrijn: “Schoonmaakrobots bestaan al jaren, maar de doorontwikkeling ging minder snel dan nu het geval is. Alleen al het inlezen (mapping) is een wereld van verschil. Dat gaat eenvoudiger en sneller.” Jasper had een aanblik van de school nodig om overtuigd te raken: “Ik was namelijk niet meteen enthousiast. Basisscholen met lokalen vol tafels en stoelen leken me niet de juiste omgeving voor een robot. De ruimte is vaak beperkt, terwijl je met een robot juist meters moet maken. Toen ik deze school zag, wist ik echter meteen dat dit dé locatie zou zijn voor het inzetten van een robot. Een ruim opgezette hypermoderne school.”

De voordelen van de schoonmaakrobot zijn groot. Zo neemt Rein een arbeidsintensief onderdeel grotendeels uit handen, het reinigen van de vloer. Jasper: “Bij scholen focus je vooral op de vloer. Er ligt veel zand, kinderen knoeien eten of limonade. Zeker bij slecht weer nemen die honderden voetjes veel vuil mee naar binnen. Door de komst van Rein is er tijd en focus voor andere schoonmaakwerkzaamheden zoals het sanitair en de periodieke taken.” Dit resulteert uiteindelijk in een kwaliteitsverhoging en een verbetering van de vervuilingsgraad. “Ook is het voor de medewerkers leuker dat ze niet elke keer een zandbak hoeven op te ruimen. Voorheen werd de vloer één keer per week met een schrobzuigmachine gereinigd. Nu doet Rein dat dagelijks. Het is ook duurzamer, omdat de vloeren langer meegaan. Dit en het feit dat Rein zijn vuile water filtert, past bij het duurzaamheidsbeleid van de school.”

Aanvullende werkkracht

Vervangt Rein dan niet de schoonmaakmedewerkers die bij Campus aan De Lanen werken? “Nee” zegt Jasper, “De schoonmaakrobot is wel een prima aanvulling op de arbeidsmarkt. In de toekomst worden juist banen gecreëerd schat ik zo in. Als we meer robots in dienst hebben, willen we collega’s die verantwoordelijk zijn voor de robots. Denk aan een coördinator of rayonleider die verantwoordelijk is voor de robotisering bij onze opdrachtgevers. Ook het werk van schoonmakers zal positief veranderen. Wellicht helpen de robots zelfs nieuwe mensen aan te trekken die anders niet naar de schoonmaakbranche waren gegaan.”

Onze robots in het echt zien? Vraag een gratis demo aan.
Demo aanvragen

Implementatie

Wanneer het uitgangspunt van de school focus op duurzaamheid is, kan schoonmaak niet achterblijven. Frouke: “Rein zorgt al voor minder schoonmaakmiddelen en minder watergebruik. Dat hij door een waterfilter het water meerdere malen kan hergebruiken past helemaal in ons straatje. Daarom wilden we ook dat het schoonmaakmiddel ecologisch is. Het hele plaatje moet kloppen.”

Om de betrokkenheid van zowel de medewerkers als de kinderen te verhogen, is de school uitgedaagd om een naam te bedenken. Die betrokkenheid is belangrijk want de robot komt in hun leef- en werkomgeving. De keuze viel op de naam Rein. Het uiterlijk van een vos sluit hier perfect op aan.

Sceptisch

Er was twijfel bij de medewerkers van Nederrijn. Jasper: “In eerste instantie waren sommige collega’s sceptisch. Niet alleen omdat ze Rein zagen als een concurrent, maar ook omdat ze niet wisten wat de kwaliteit van schoonmaak zou zijn. Schoonmakers zijn trots op hun werk. Als ze dat deels moeten uitbesteden aan een robot willen ze zeker weten dat de schoonmaakkwaliteit niet achteruit gaat.” Na een duidelijke uitleg en demonstratie zijn de medewerkers een stuk enthousiaster. Ze hebben direct ervaren hoe de robot bijdraagt aan hun werk en hun ondersteunt. Daarnaast heeft Nederrijn benadrukt dat de inzet van een schoonmaakrobot niet zal leiden tot het inkrimpen van arbeidsovereenkomst van medewerkers. “Zowel de school als de rayonleidster hebben veel bijgedragen om de medewerkers te betrekken bij en vertrouwd te raken met de robot en het gebouw.”

Met Rein zijn de vloeren beduidend schoner. Jasper: “Bij de meeste basisscholen moppen we de vloeren van de gangen wekelijks. Dit is met de hoge mate van vervuiling, zoals zand, niet altijd voldoende. Met een robot kan dit elke dag of zelfs vaker gedaan worden.” Er is dus veel te winnen bij het inzetten van een schoonmaakrobot. Na de implementatie van Rein is het werk nog niet klaar. Jasper: “Je moet blijven kijken of je het maximale rendement eruit haalt. Het is een doorlopend proces.” Dat kan Geneviève beamen: “Na elke vakantie kijken we hoe Rein presteert en wat we kunnen verbeteren. Ook hier schakelen we met de drie partijen om Rein zijn werk zo goed mogelijk te laten doen.”

Toekomst

Hoe kijken ze naar de toekomst? Geneviève: “Stel dat de kinderen iets laten vallen zoals limonade, zou het niet geweldig zijn als ze dat aangeven op een tablet, waarna Rein het gaat schoonmaken. Zo betrek je ze zelf bij de schoonmaak.” Daarnaast heeft ze genoeg ideeën voor de toekomst: “We willen regenwater gebruiken om de robot te vullen.”

Jasper ziet veel potentie in de inzet van schoonmaakrobots: “Met robots pak je de vervuilingsgraad veel efficiënter aan. Doordat de vloeren waar de robot bij kan veel schoner zijn, wordt ook minder vuil meegenomen naar plekken die de robot niet kan bereiken.” Hij ziet dat dit het begin is van robots in de schoonmaak: “Niet elk gebouw is geschikt. Of beter gezegd, de robots zijn nog niet geschikt voor elke locatie. Nu zijn ze toepasbaar bij grote vloeroppervlakken. Kleine locaties met veel obstakels zijn met de huidige technologie nog niet rendabel.” De moeilijkheid zit dus vooral in het vinden van een terugverdienmodel. “Wat betreft Campus aan De Lanen, daar heeft Groveko bijzonder geholpen met het inzichtelijk maken van de benodigde budgetten.”